Vyhledávače jsou přirozeně stále inteligentnější. Google nyní odpovídá více dotazům přímo na stránkách s výsledky vyhledávání a počet dříve málo využívaných hlasových vyhledávacích dotazů se zvyšuje.
Tento článek byl inspirován whostalkin.com a doplněn o nejnovější poznatky a doporučení.
Seznam konkurentů na stránce výsledků vyhledávání:
- Reklamy Adwords
- Místní balíčky (“Lokální SEO”)
- Knowledge Graph
- Featured Snippets
- Blok “Lidé se také ptají”
- Google zprávy
- Google obrázky
- Google nákupy
- Videa z Youtube
1. Featured Snippets
Jsou to úryvky ve vyhledávání a zobrazují se vždy na 0. pozici tzn. nad organickými výsledky.
Tyto úryvky budou i nadále hrát důležitou roli v roce 2019. Uspokojují potřebu uživatelů jednoduchou a rychlou odpovědí na otázku. Zobrazené úryvky pocházejí z webových stránek, které vyhledávač Google považuje jako vhodné a relevantní pro odpovědi na otázku uživatele.
Pokud se chcete dostat do tohoto úryvku, tak vytvořte na Vašem webu otázku i s co nejlepší odpovědí. Menší webové stránky mají také dobrou šanci se dostat do úryvku, pokud poskytují dobře strukturované odpovědi, které Google může používat.
V roce 2019 byste se měli stále více ptát sami sebe na to, co chce Vaše cílová skupina vědět při vyhledávání na webu, nebo co chce pokrýt při hledání. Pro optimalizaci Vašich webových stránek musíte být ještě strategičtější a přesně si určit, na které cíle chcete dosáhnout a které vůbec dosáhnout lze.
2. Strukturovaná data se stávají stále důležitějšími
V současnosti je Google schopen vytvořit vlastní významné meta-popisy z existujícího obsahu. Kromě toho vyhledávač používá strukturované údaje k vytváření úryvků. Vzhledem k tomu, že dostupný prostor se zmenšil díky uspořádání inzerátů, měli byste se ujistit, že vytvoříte úchvatné úryvky.
Ukázka:
Označte svůj obsah co nejlepším způsobem. Máte k dispozici různé možnosti, z nichž hlavní je vlastní stránka Google na adrese schema.org.
3. UX (uživatelská přívětivost)
Neoptimalizujte v první řadě pro vyhledávače, ale pro uživatele vyhledávačů a webových stránek. Stále důležitější roli totiž hraje uživatelská přívětivost.
Optimalizace OnPage:
- Rychlost načítání
- Technicky bezchybné webové stránky: Uživatelé jsou stále náročnější a spoléhají na to, že Vaše stránky budou použitelné i v roce 2019. Nepoužívejte např. Adobe Flash, uživatele totiž obtěžuje a odrazuje.
- Optimalizace pro mobilní zařízení
4. AMP: zvýšení rychlosti stránek
Optimalizace pro mobilní zařízení je dnes standardem pro vytváření nových webových stránek. S Accelerated Mobilie Pages (AMP) a progresivními webovými aplikacemi Vám Google ukáže, jak zrychlit stránky pro mobilní zařízení.
Očekává se, že téma “AMP” získá v roce 2019 ještě větší impuls, ale kvůli svým omezením by ji neměly využívat všechny webové stránky. AMP jsou často zbaveny obrázků a struktur a obsahují čistý text, a proto se tyto stránky načítají tak rychle (“bleskově”).
5. Obsah webu
I když se algoritmy Google zlepšují a zlepšují, stále potřebuje obsah ve formě textu k určení relevance webových stránek k vyhledávacímu dotazu. Google v posledních letech výrazně vylepšil analýzu textového obsahu a využívá nejnovější technologie s Rankbrainem pro lepší porozumění obsahu.
Tento skok v kvalitě bude pokračovat i v roce 2019, kdy se systém sám učí. Vaším cílem by proto mělo být i nadále nabízet co nejlepší obsah svého “tématu” na webu.
Zkontrolujte texty a ujistěte se, že zůstávají jedinečné a nabízejí uživateli přidanou hodnotu. Při analýze a psaní textů Vám mohou pomoci různé nástroje. Ty Vám ukazují, jaké výrazy by text měl obsahovat, aby se co nejvíce vztahoval na hledaný výraz.
6. Hlasové vyhledávání
Již v roce 2014 Google ve studii uvedl, že více než 40 procent respondentů používá hlasové vyhledávání na webu. U dospívajících byla míra dokonce vyšší než 50 procent. Podle Googlu se každý pátý vyhledávací dotaz na mobilních zařízeních nyní provádí prostřednictvím hlasového vstupu. Vzhledem k rostoucímu využívání digitálních asistentů a inteligentních domácích zařízení budou uživatelé pravděpodobně využívat funkce jako “hlasové vyhledávání” častěji v roce 2019.
Protože uživatelé komunikují přímo s vyhledávačem v hlasově řízených vyhledáváních, měli byste se při optimalizaci obsahu zaměřit více na long-tailová slova. Současně může být užitečné předvídat možné uživatelské dotazy, které budou odpovídat Vašemu obsahu.
Užitečné nástroje jsou např.:
7. Mobilní index ve vyhledávání
Během posledních dvou let se společnost Google stále více zaměřuje na mobilní zařízení. To není překvapení, protože počet uživatelů na mobilním internetu výrazně vzrostl a překračuje počet uživatelů stolního počítače, pokud jde o vyhledávání na webu. Například mobilní optimalizace byla představena až v roce 2016 jako ukazatel. V roce 2017 Google konečně vylepšil reklamu pro zrychlené mobilní stránky (amp) a zlepšil mobilní aktualizaci. V létě roku 2018 byl konečně implementován první mobilní index. Google dává přednost tomu, aby v budoucnu byla v mobilním indexu zobrazena verze stránky, která je optimalizována pro mobilní zařízení.
Pokud ještě nemáte optimalizované webové stránky pro mobilní zařízení, měli byste tak učinit nejpozději do roku 2019.
8. Zpětné odkazy
Každý rok se vyvolávají diskuze,, že “SEO je mrtvé” nebo “Linkbuilding je mrtvý“. Ve skutečnosti však i v roce 2019 budou nadále hrát důležitou roli. V roce 2018 Gary Illyes z Googlu na konferenci řekl, že PageRank je pro Google důležitým signálem pro hodnocení. A síla nebo autorita webu je dosažena právě přes zpětné odkazy.
Ve skutečnosti mohou tzv. “Linkless backlinks” v roce 2019 hrát ještě větší roli. Tato úvaha je založena na skutečnosti, že Google může také zvážit zmínky o webových stránkách nebo značkách na jiných webových stránkách, i když se na cílovou stránku nevztahuje žádný přímý odkaz.
Neměli byste podcenit investici do jedinečného obsahu, který uživatelům poskytne hledané informace, pomůže, nebo ho rádi budou sdílet.
9. Vyhledávání obrázků
Google výrazně upgradoval vyhledávání obrázků již v roce 2017. Zlepšením vyhledávání obrázků Google určitě reagoval na trend.
Skutečnost, že uživatelé stále častěji vyhledávají obrázky, by Vám měl dát podnět k optimalizaci Vašeho vizuálního materiálu. Snažte se používat lepší obrázky než konkurenti.
V roce 2019, podobně jako v loňském roce, byste měli myslet holisticky z hlediska obsahu. Obsah Vašeho webu je harmonickou interakcí obrazového, textového nebo video materiálu, který by měl být zaměřen na přidanou hodnotu pro uživatele a co nejúplněji pokrývat téma.
10. Rankbrain: strojové učení
Google zavedl v roce 2015 nový algoritmus RankBrain pro samostudium. Od té doby je umělá inteligence (která do té doby ještě nebyla plně rozvinutá) zodpovědná za odpověď na vyhledávací dotaz typu, který nebyl nikdy dříve proveden. Zdá se, že to představuje asi 15 % denních vyhledávacích dotazů na Googlu.
Mezitím se Rankbrain naučil mnohem více a Google je díky tomu schopen odpovědět i na složité otázky. Proto můžeme očekávat, že v roce 2019 budou vyhledávače uživatele chápat ještě lépe.
To je skvělá zpráva pro každého, kdo denně pracuje na tom, aby vytvořil rychlé webové stránky s velkým obsahem a přidanou hodnotou pro uživatele!