Kdo z vás si pamatuje MacGyvera? Muže, který se švýcarským nožem, sponkou a lepící páskou dokázal vyzrát na své nepřátele vyrobit z téměř ničeho něco, čím překvapil.
Za takového datového MacGyvera dnešní doby, se dá považovat nástroj Marketing Miner z dílny Filipa Podstavce.
Co je Marketing Miner?
Marketing Miner je data mining nástroj pro online marketéry. Zjednodušeně řečeno, se stará o získávání kvalitních podkladů pro specialisty, kteří to se svou prací myslí vážně.
Poslední dobou je trendy říkat, že data se válí všude a je třeba je správně vizualizovat a předávat. Nikdo se ale již nestará o krok předtím. Bez kvalitních datových podkladů, se může okolo vás válet klidně hromada dat…stejně se na základě špatných podkladů rozhodnete špatně.
Jak probíhá získávání dat v nástroji
Proces získávání dat v tomto nástroji probíhá následovně:
- Uživatel vezme nějaká svá data (nástroj přijímá na vstup klíčová slova, domény, URL nebo názvy produktů) a vloží je na vstup. Může využít i například propojení s Google Analytics nebo Google Search Console
- V druhém kroku pouze vybere, pro jaký trh chce data získávat a zaškrtne si data, o která chce svůj vstupní dataset “obohatit”
- Nástroj poté postupně zpracuje vstup uživatele na své straně (jedná se o cloudovou službu) a uživateli po dokončení pošle email se zpracovanými daty
Tedy představte si to tak, že vložíte 1 000 klíčových slov, zvolíte si český trh a zaškrtnete si, že k daným klíčovým slovům chcete získat návrhy dalších podobných klíčových slov a k tomu všemu jejich hledanost a pozice konkurence ve vyhledávačích. Nástroj pak již na stisk jednoho tlačítka zajistí získání požadovaných dat.
Jaká data nabízí a k jakým procesům se dají využít
Marketing Miner poskytuje hodně komplexní výstupy od dat o odkazových profilech, přes hledanosti klíčových slov, analýzy rychlosti načtení stránek až po pozice ve vyhledávačích.
Mnoho specialistů jej využívá především při zpracování analýzy klíčových slov, kde je jedním ze základních kamenů při získávání podkladových dat.
Celkem nástroj obsahuje přes 40 minerů, o jejichž chování a práci s nimi se můžete více dočíst v jejich znalostní bázi:
https://help.marketingminer.com/cs/
Kdo nástroj využije ke své práci?
To je asi to nejlepší – díky mnoha zdrojům, ze kterých miner čerpá data, lze použít ve všech oborech, které se týkají online marketingu. Ať už jste PPC specialista nebo brand manager.
Primárně se ale datovými podklady zatím zaměřuje na SEO specialisty a podle slov Filipa Podstavce jsou jeho klienty hlavně:
- Online marketingové agentury
- SEO specialisté
- PPC specialisté
- Vlastníci eshopů/webů
Kontinuální získávání dat
Marketing Miner krom jednorázových velkoobjemových zpracování také nabízí mnoho funkcionalit, které jsou dostupnější právě vlastníkům webů, agenturám a všem, kteří chtějí dlouhodobou hodnotu.
V rámci Projektů proto nabízí možnost:
Měření pozic ve vyhledávačích
Vždy pro nejvýznamnější hráče trhu (v ČR jde o Seznam a Google) dovoluje nástroj měřit buď na denní nebo týdenní bázi pozice ve vyhledávačích. V případě týdenního měření pro maximálně 1 000 klíčových slov, v případě denního maximálně pro 200 klíčových slov.
Díky němu budete mít přehled o tom, na jaké dotazy je váš web, jak si vede v průběhu času nebo co jsou hlavní segmenty dotazů, na které vám rostou nebo klesají pozice.
Pro nás, jakožto agenturu, je jednou z hlavních výhod měření pozic ve vyhledávačích i fakt, že nabízí propojení s nástroji, jako je Google Data Studio nebo Keboola, které nám umožňují automatizovaně data reportovat našim klientům.
Monitoringu brandu
Jednou z nejsilnějších stránek projektů je monitoring brandu. Marketing Miner aktuálně monitoruje skoro celý český a slovenský trh a díky tomu je schopen vám dát vědět, jakmile se v nějakém článku nebo na fóru uživatelé baví o vašem brandu. Stejně tak s konkurencí.
Stačí si tedy v rámci sekce Monitoring nastavit hlídání vlastního brandu, konkurence a poté reagovat na vzniklé zmínky nebo se inspirovat tím, kde píší a kde inzeruje vaše konkurence.
Automatického upozorňování na změny
Sledovat denně změny pozic nebo vstupních stránek je otravné a dlouhodobě časově velmi náročné. Nástroj proto nabízí v sekci Alerting možnost nechat si kontrolovat třeba změny stavových kódů vstupních stránek, robots.txt nebo detekci malware na webu.
Jakmile se něco stane, jednoduše vám dojde email s upozorněním na to, co se stalo.
Profilery
Ne vždy ale chcete získávat data k velkým objemům dotazů nebo kontinuálně. Z toho důvodu vznikly Profilery, kde je možné si “vyprofilovat”, tedy získat všechna možná data o jednom vstupu najednou.
Zhodnocení nástroje
Marketing Miner je skvělý v tom, že šetří hodně času a spojuje několik nástrojů dohromady (např. Sklik, Adwords, Ahrefs atd.). Líbí se mi aktivita zákaznické podpory + možnost rozvíjet tento nástroj. Filip je nakloněn k “vylepšovákům”, a tak žádným nepohrdne. Vyhodnotí ho a pokud dává smysl, tak ho implementuje.
Jak pracovat s Marketing Minerem?
Poradit se v netpromotion