fbpx

Kompletní průvodce SEO v roce 2018

KAPITOLA 1

RankBrain & Signály uživatelského prožitku

Minulý rok Google oznámil, že RankBrain byl jejich třetím nejdůležitějším hodnotícím faktorem:

„Během několika málo měsíců, kdy jsme ho používali, se RankBrain stal třetím nejdůležitějším signálem, který přispívá k určení pořadí výsledků vyhledávání.“

A vzhledem k tomu, že Google tento algoritmus ještě vylepšuje, bude RankBrain v roce 2018 ještě DŮLEŽITĚJŠÍ.

Otázka zní:
Co je přesně RankBrain? A jak pro něj můžete optimalizovat?

RankBrain od Googlu: Naprosto primitivní vysvětlení

RankBrain je systém se strojovým učením, který pomáhá Googlu třídit jejich výsledky vyhledávání.

Možná to zní složitě, ale složité to není.

RankBrain prostě měří způsoby interakce uživatelů s výsledky vyhledávání…   …a podle toho je hodnotí.

Například řekněme, že chcete v Google vyhledat „cold brew coffee“.

Cold brew coffee - ukázka vsledků v SERPu

Výsledek č. 4 vypadá obzvlášť lákavě, takže na něj hned kliknete.

A když se tam dostanete…páni! To je ten zatraceně nejlepší článek o kávě, který jste kdy četli. Takže hltáte každé slovo.

RankBrain si to zaznamená…a pravděpodobně posílí hodnocení výsledku č. 4.

Na druhou stranu, co když provedete totéž vyhledávání, ale tentokrát kliknete na výsledek č. 1, aniž byste se na něj podívali?

Obsah je HROZNÝ. Takže po několika sekundách z té stránky utečete. A kliknete na výsledek č. 4, protože chcete najít něco o kávě, co doopravdy stojí za přečtení.

RankBrain si všimne i tohoto. A pokud dostatek lidí rychle uteče z tohoto výsledku, Google ho vykopne z prvního místa.

Jak vidíte, RankBrain se zaměřuje na dvě věci:

  1. Jak dlouho někdo tráví čas na Vaší stránce (doba setrvání na webu)
  2. Procento lidí, kteří kliknou na Váš výsledek vyhledávání (míra prokliku)

Pojďme si o každé z nich říct něco víc.

 

RankBrain a doba setrvání na webu

Doba setrvání na webu = jak dlouho osoba, která Vás našla na Googlu, setrvá na Vaší stránce.

Jak se ukazuje, RankBrain věnuje době setrvání na webu velkou pozornost.

Ve skutečnosti šéf Googlu Brain v Kanadě nedávno potvrdil, že Google používá dobu setrvání na webu jako signál pro hodnocení.

Řekl, že RankBrain měří když:
„někdo klikne na stránku a zůstane na této stránce, a když se pak vrátí“

A nedávná oborová studie od Searchmetric podpořila toto tvrzení. Zjistili, že průměrná doba setrvání na webu pro horních 10 výsledků vyhledávání na Googlu jsou 3 minuty a 10 vteřin.

Pokud jste někdy strávili nějaký čas probíráním se Vašimi Google Analytics, víte, že 3 a více minut strávených na webu jsou fakt super.

A není žádnou náhodou, že stránky s úžasnou dobou setrvání na webu se vyhodnocují jako ty nejlepší. Ve skutečnosti totiž RankBrain tyhle stránky pozitivně hodnotí přesně z tohoto důvodu.

Když se nad tím zamyslíte, dává to smysl:

Pokud strávíte na stránce dlouhou dobu, pravděpodobně se Vám líbí obsah té stránky.

A pokud to dost lidí vidí stejně, Google povýší hodnocení tohoto obsahu, aby bylo snazší ho najít.

Pokud chcete zvýšit dobu setrvání na Vašem webu, podívejte se na tohle video:

 

RankBrain a organická míra prokliku (CTR)

Technik Google Paul Haahr způsobil rozruch ve světě SEO, když ukázal na konferenci tento experiment:

 

Interpretace reálných experimentů

  • Stránky P1 i P2 odpovídají potřebám uživatele
  • U P1 je odpověď přímo na stránce
  • U P2 je odpověď na stránce a ve snippetu
  • Algoritmus A umísťuje P1 před P2 => uživatel klikne na P1 => „dobře“
  • Algoritmus B umístí P2 před P1 => žádné kliknutí => „špatně“
  • Opravdu si myslíme, že A je lepší než B?)

 

Paul Haahr

Tento experiment zjednodušeně říká:

„RankBrain někdy vyhodnocuje stránky výš než by „měly být“ vyhodnoceny.

A pokud tato stránka zaznamená nadprůměrnou míru prokliku, bereme to jako znamení, že by stránce mělo být permanentně zvýšeno hodnocení.“

Tohle ale není žádné velké překvapení. Konec konců, pokud nikdo nekliká na Vaše výsledky, proč by je měl Google držet na první stránce?

A pokud se na Vaši stránku kliká jako o život, proč by ji měl Google držet pohřbenou na devátém místě?

 

 

KAPITOLA 2

Staňte se rytířem Jedi v oblasti CTR

Pokud chcete ovládnout SEO v roce 2018, budete se muset stát rytířem Jedi na CTR.

Ano, kvůli RankBrain.

Ale taky protože:

Ukázka PPC

A:
Ukázka her

A to nejhrozivější ze všeho:
Feaured Snippet

Jistá oborová studie ve skutečnosti zjistila, že organická míra prokliku klesla od roku 2015 o 37 %.

A není žádné tajemství, proč se tak stalo: Google vytlačuje organické výsledky hledání díky svým Answer Boxes, reklamám, carouselům, sekcím „Lidé se také ptají“ a dalším.

A aby vynikly, Vaše výsledky musí křičet „klikni na mě!“…jinak je lidé budou ignorovat.

Tohle video Vám pomůže vylepšit míru prokliku využitím toho, čemu já říkám „Metoda magnetického kliku“:

 

 

 

KAPITOLA 3

Srozumitelný a podrobný obsah vítězí

Za starých časů Google analyzoval Vaši stránku, aby zjistil, kolikrát jste na stránce použili určité klíčové slovo.

Jinými slovy, zaměřovali se 100% na obsah Vaší stránky. Takže Google robot navštívil Vaši stránku a zkontroloval, jestli se Vaše klíčové slovo objevilo ve Vašem:

  • Titulku
  • URL adrese
  • ALT textu obrázků
  • Popisu (description)
  • Nadpisu 1


Upřímně, pořád se na tyhle věci dívají. Ale dnešní Google je MNOHEM chytřejší, než býval.

Takže namísto pouhého měření obsahu, se nyní také soustředí na kontext.

Co tím myslím?

Pamatujte: Googlí úkol č. 1 je ukazovat svému uživateli ten NEJLEPŠÍ výsledek. A ve většině případů ten „nejlepší“ výsledek není dílem obsahu nacpaného klíčovými slovy.

Nejlepší stránky se totiž podrobně věnují celému tématu.

S podrobným obsahem získá na Googlu vyhledávající osoba vše, co potřebuje, na jednom místě (jako v nákupním středisku).

 

Jak napsat srozumitelný a podrobný obsah

Takže: jak napsat ten styl podrobného obsahu, který chce Google vidět?

Zaprvé zveřejňujte obsah, který má aspoň 2000 slov. Tak můžete pokrýt všechno, co potřebuje vyhledávájící na Googlu vědět o daném tématu.

Studie říkají, že delší obsah (jako podrobné návody a dlouhé blogové příspěvky) získávají na Googlu lepší postavení než krátké články.

 

Přidejte do svého obsahu klíčová slova LSI

Jakmile dokončíte všechny úpravy na Vaší podstránce webu čítající 2000 slov, přidejte do něj klíčová slova LSI.

Klíčová slova LSI jsou slova a fráze, která jsou silně svázána s tématem Vaší stránky.

Řekněme, že jste například právě zveřejnili článek o paleolitické dietě.

Klíčová slova LSI budou výrazy jako:

  • Výživa
  • Pračlověk
  • Hubnutí
  • Recepty
  • Cereálie

A když Google tato LSI klíčová slova na Vaší stránce uvidí, pomyslí si: „Skvěle! Tahle stránka se očividně tomuto tématu věnuje velmi dobře.“

Jak hledat LSI klíčová slova? Tady jsou dva jednoduché způsoby, jak je najít:

První možností je použít starý dobrý Google. Stačí vyhledat Vaše cílové klíčové slovo. Pak se podívejte na sekci „Vyhledávací dotazy související s…“ ve spodní části výsledků vyhledávání.

Slova, která jsou napsaná tučně, jsou LSI klíčová slova.

Druhou možností je Google Plánovač klíčových slov.

 

KAPITOLA 4

Připravte se na mobilní index Google

Minulý rok Google oznámil, že přepínají na „primárně mobilní index“.

Jinými slovy, Google bude považovat mobilní verzi Vaší stránky za tu „pravou“ verzi. A to i pokud někdo bude vyhledávat na počítači.

Tenhle krok dává smysl. Už dnes 60 % vyhledávání na Googlu lidé provádějí na mobilních zařízeních. A tento podíl v budoucnosti jen poroste.

I když ještě Google mobilní index nefunguje, jeho spuštění očekáváme každým dnem. Proto doporučuji připravit se už nyní.

 

Jak se připravit na mobilní index Google: ve 3 snadných krocích

  1. Sjednoťte Váš obsah viditelný na počítači a na mobilním zařízení

Víte, jak někdy lidé schovávají obsah svého webu ve verzi pro mobilní zařízení?

No, tak tohle bude VELKÝ problém, až Google spustí svůj primárně mobilní algoritmus.

Jakmile Google přepne na upřednostňování mobilních verzí, bude považovat verzi pro mobilní zařízení na Vašem webu za tu „pravou“ verzi. Schovaný obsah bude Google 100% ignorovat.

A právě proto budete chtít zobrazit 100 % obsahu z Vaší verze pro počítače taky lidem na mobilních zařízeních.

Například: když navštívíte tento článek na blogu netpromotion z Vašeho telefonu, získáte ten samý báječný obsah jako počítačoví uživatelé.

2. Přejděte z mobilního na responzivní design

Máte mobilní „m.“ verzi Vaší stránky? Google doporučuje přepnutí na responzivní design. My také.

3. Zapracujte na tom, aby vaše stránka na mobilech byla úplně boží!

Vídám hodně webů, které fungují technicky správně na telefonu i na tabletu. Ale vlastně při jejich použití trpíte.

Jak jsem už říkal v Kapitole 1, RankBrain podrobně měří, jak se uživatelé Googlu chovají na Vaší stránce.

A pokud lidem vadí používat Vaši stránku na mobilech, kliknou na tlačítko „zpět“ bez delšího přemýšlení.

Jak zjistíte, jestli Váš web funguje na mobilních zařízeních perfektně?

Doporučuji podívat se na šikovný nástroj Test použitelnosti v mobilech od Google. Jen do něj zadáte URL a nástroj Vám dá vědět, jestli je Vaše stránka optimalizovaná pro mobily:

Dokonce Vám poskytnou doporučení, která přijdou vhod pro další vylepšení webu pro mobily.

 

KAPITOLA 5

Vsaďte všechno na video (nebo budete pozadu)

Online video je v současnosti TOP.

Podle Cisco, online video bude do roku 2021 tvořit 80 % veškeré online návštěvnosti. 80 %!

A to ještě nemusí ukojit světovou poptávku po videu.

Navzdory tomu, že existuje víc videí než kdy dřív, HubSpot tvrdí, že 43 % lidí chce vidět ještě VÍC video obsahu.

Ve zkratce:

Pokud netvoříte video obsah, přicházíte o hodně. Tady jsou rady, jak využít SEO výhod u videa v roce 2018.:

 

Dostaňte se na YouTube

Už dnes je YouTube druhým největším vyhledavačem na světě.

A stejně jako jakákoliv jiná platforma pro online video, roste rychle (podle The Hugginton Post množství času, které lidé tráví na YouTube, je o 60 % vyšší než minulý rok).

Zkrátka a dobře, víc a víc lidí vyhledává věci na YouTube…a Google přitom zcela vynechává.

Takže jestli chcete v roce 2018 větší návštěvnost plynoucí ze SEO, doporučuji vytvářet a optimalizovat obsah přímo pro YouTube.

Je to vyhledavač, který je příliš velký na to, abyste ho ignorovali.

A to nejlepší? Většina podnikatelů je příliš líná na to, aby dělali video. Takže je docela jednoduché zařídit, aby se lidé na Vaše videa podívali (za předpokladu, že víte, co děláte).

Například můj kanál má méně než 20 videí celkem. A těch 20 videí vytváří víc než 100 tis. shlédnutí za měsíc.

(A jak asi očekáváte, velká část těchto sledujících se promění v návštěvníky stránky a zákazníky.)

Může to být ještě lepší: když zveřejníte YouTube videa optimalizovaná pro SEO, získáte také víc místa na Googlu.

Proč? No, tak pro začátek: 55 % veškerých výsledků vyhledávání na Google zahrnuje minimálně jedno video.

(A skoro všechna tato videa pocházejí z YouTube).

A pokud bereme v potaz, že Google vlastní YouTube, můžeme očekávat ještě VÍC YouTube videí ve výsledcích vyhledávání v roce 2018.

Google už začal zobrazovat výsledky z YouTube i ve vyhledávání v Google obrázcích.

Vkládejte video obsah do textových blogových článků

Pokud lidé chtějí vidět víc videí, proč jim je neukázat?

Proto doporučujeme vložit video obsah do Vašich blogových příspěvků. Z mé vlastní zkušenosti Vám tohle může významně zvýšit čas setrvání na webu.

KAPITOLA 6

Věnujte pozornost hlasovému vyhledávání

Je hlasové vyhledávání „příští přelomová věc“ v SEO? Pochybuji o tom. I přesto oblíbenost hlasového vyhledávání ROSTE neskutečně rychle.


Podívejte se například na tato data, která Vás donutí pozvednout obočí:

40 % dospělých uskuteční minimálně jedno hlasové vyhledávání denně (zdroj)

Od roku 2008 hlasová vyhledávání v Google vzrostla 35x (zdroj)

20 % všech vyhledávání na mobilních zařízeních jsou hlasová vyhledávání (zdroj)

S tímto vědomím chytří SEO konzultanti začínají optimalizovat některý svůj obsah pro hlasové vyhledávání.

Jak optimalizovat pro hlasové vyhledávání

Hlasové vyhledávání je pořád ještě úplně v plenkách.

Přesto ale existuje několik věcí, které VÍME o tom, jak hlasové vyhledávání funguje… a jak pro něj optimalizovat.

  1. Nejdřív ze všeho musí být Váš obsah na první straně.

    To je docela jasné, ale stojí za zdůraznění.

  2. Dále HODNĚ pomůže, pokud se Váš obsah objevuje ve vybraném úryvku (Featured Snippet), jako tady:

    Featured Snippet - Faktory, které hodnotí Google

    Algoritmus Google už vytvořil malý praktický snippet.

  3. Nakonec vložte otázku (a odpověď) do Vašeho obsahu.

Převážná většina hlasového vyhledávání tvoří otázky („Jak udělám přítah?“ nebo „Kdo hrál ve Vykoupení z věznice Shawshank?“).

Když se tak stane, Google obvykle vybere stránku, která obsahuje a) otázku a b) odpověď.

 

A když se dostanu na danou stránku, vidím, že součástí obsahu je moje otázka a krátká odpověď.

 

KAPITOLA 7

Nezapomeňte: Obsah a odkazy jsou klíčové

Po tom, co jsme si řekli tohle všechno… SEO je stále o obsahu a odkazech.

Bez skvělého obsahu nikdy nezískáte odkazy.

A bez odkazů se nikdy nedostanete na první stránku.

A pokud nejste na Googlu na první stránce, na RankBrain, hlasovém vyhledávání ani mobilním algoritmu nezáleží. Ty začnou hrát roli až když jste pro ně vyhodnoceni dostatečně vysoko.

Ve skutečnosti se Google nedávno přiznal a prozradil, že obsah a odkazy jsou hodnotící faktory č. 1 a č. 2.

A když jsme nedávno vyhodnocovali 1 milión výsledků vyhledávání na Googlu, zjistili jsme, že počet stránek se zpětnými odkazy na web souvisí s hodnocením víc než cokoliv jiného.

Zkrátka a dobře, obsah a odkazy budou v roce 2018 pořád základem SEO.

A až budete mít zvládnuté tohle, přichází teprve čas optimalizovat Vaši stránku pro nové SEO trendy, které jsem nastínil v tomto průvodci.

 

BONUSOVÁ KAPITOLA

Rychlé SEO tipy pro rok 2018

V této kapitole Vám ukážu několik rychlých vítězných strategií, které budou v roce 2018 fungovat obzvláště dobře.

 

Vytvářejte vizuální obsah (obzvláště „vložitelné obrázky“)

Stejně jako video, získává na významu i vizuální obsah.

V nedávném průzkumu bylo zjištěno, že 37 % marketérů uvedlo vizuální marketing jako nejdůležitější formu obsahu pro svůj obchod.

A díky stránkám jako jsou Pinterest a Instagram, by měl vizuální obsah v roce 2018 dále růst.

 

Jak můžete tohoto trendu využít?

Vytvářejte více vizuálního obsahu… zejména „vložitelné obrázky“.

Podle mých zkušeností „vložitelné obrázky“ fungují stejně tak dobře jako módní infografiky… pokud ne ještě lépe.

(Vložitelné obrázky jsou obrázky, které ostatní weby mohou snadno vložit do svého obsahu. A když to udělají, většinou na Vás odkážou).

 

Zveřejňujte jedinečná data

Bloggeři a novináři milují jedinečná data.

A pokud jim můžete dohodit nějakou statistiku, anketu, nebo oborovou studii, budou Vám k nohám házet zpětné odkazy jako okvětní plátky růží.

 

Například nedávno jsem vydal studii hodnotících faktorů na YouTube:

V odkazu je spousta dat, která lidé mohou citovat (jako třeba fakt, že průměrné video na první stránce na YouTube má skoro 15 minut).

 

Povzbuzujte komentování na Vašem webu

Minulý rok Google oznámil, že komunita (blogové komentáře) může „hodně“ pomoci s hodnocením.

A letos Google řekl, že „Komentáře jsou z hlediska signálů zapojení pro SEO lepší na webu než jejich přesun na sociální sítě.“

Jinými slovy, Google chce vidět, že máte aktivní komunitu na Vašem webu. A v roce 2018 pravděpodobně bude tomuto hodnotícímu signálu věnovat ještě víc pozornosti.

Zdroj: Brian Dean, Backlinko