Pozn.: Google Search Console byl dříve známý jako Webmaster Tools (GWT). Termín Webmaster byl zastaralý a tak byl v květnu 2015 přejmenován na Search Console.
Jedná se o další bezplatný nástroj, který Vám pomůže pochopit, jak Google prohledává, analyzuje a indexuje Váš web. Mimo jiné jak robot Googlu vidí a bere v potaz Váš web. Nástroj Vám nabídne užitečná data a pomůže zjistit problémy, které mohou snižovat uživatelskou přívětivost, důvěryhodnost a dohledatelnost Vašich www stránek.
Vlastníte-li, nebo spravujete jakékoliv webové stránky, jednou z prvních věcí při spuštění by mělo být vytvoření Search Console (dále jen SC). Pokud se tomu tak nestalo, neváhejte a vytvořte si ji. Postačí Vám Google účet a následné ověření vlastnictví domény.
Jaká data nám může poskytnout
Základní přehled o těch nejužitečnějších
A) Vylepšení kódu HTML
Najdete zde možné problémy v kódu a obsahu, které Google zjistil přihodnocení (indexování) Vašeho webu. Pravidelnou kontrolou a nápravou těchto chyb a upozornění, můžete zvýšit Vaše hodnocení, spokojenost a větší návštěvnost uživatelů.
Možné problémy:
- s názvem (metaznačka title) – problém se značkou názvu stránky (duplicitní nebo totožné názvy stránek)
- s popisem (metaznačka description) – je krátký a výstižný text, který popisuje každou jednotlivou stránku Vašeho webu. Problém může způsobit chybějící či duplicitní text.
- obsah, který google nevidí – stránky s neindexovaným obsahem (obrázky, videa …)
B) Analýza vyhledání
Přehled jak často se Váš web zobrazuje ve výsledcích vyhledávání Google.
V přehledu vidíte kategorie, podle kterých lze filtrovat 3 měsíce zpětně (někteří už s novou verzí 16 měsíců).
Jedná se o tyto kategorie:
- Dotazy – na jaké vyhledávací dotazy uživatelé našli Váš web
- Stránky – jednotlivé podstránky Vašeho webu, skrze které vstoupili návštěvníci na Váš web
- Země – z jaké země návštěvníci přicházejí
- Zařízení – z jakého zařízení návštěvníci přišli (mobil, PC, tablet…)
- Datum – denní přehled v číslech z výše uvedených
Výběr metriky:
- Kliknutí – počet prokliků z vyhledávače Google, které vedly k návštěvě Vašeho webu
- Zobrazení – počet odkazů na Váš web, kdy se Vaše stránky zobrazily ve výsledku vyhledávání Google (z této akce vede metrika kliknutí)
- CTR – míra proklikovosti, kliknutí / zobrazení ( v případě “0” je to “-”)
Pozice – průměrná pozice výsledku
Lze filtrovat i podle typu vyhledávání: (viz. obrázek cesta)
- Web
- Obrázek
- Video
Porovnání dat podle typu vyhledávání
Můžete mezi sebou porovnávat třeba:
- dva časové intervaly, např. před a po nasazení nového obsahu
- rozdíl mezi vyhledáváním na počítačích a mobilních zařízení
Pro snadnější manipulaci si můžete i jednotlivá data stáhnout do souboru, k tomu použijte tlačítko “Stáhnout” na konci stránky.
Chci vědět, co mohu získat od Search Console
C) Odkazy na Vaše stránky
Jedná se o přehled nejčastějších jiných stránek, které odkazují na Vaše stránky, ať už vaší zásluhou (placená reklama), nebo zda Vaše stránky považuje někdo další za tak zajímavé, že na ně odkazuje z vlastní iniciativy, zdarma.
D) Interní odkazy
V přehledu je vidět, na které jednotlivé podstránky odkazujete z dalších Vašich stránek/ podstránek. (tzv. interní prolinkování). Pokud v přehledu nenajdete Vaše prioritní stránky, zřejmě jste prolinkovali více odkazů na ty méně podstatné a tím jim dali větší relativní důležitost. Zkontrolujte si proto strukturu interních odkazů, a přeorganizujte toto prolinkování, aby Vaše prioritní a nejdůležitější stránky byly topové odkazy.
Potřebujete pomoci? Obraťte se na nás!
E) Stav indexu
Celkový počet stránek, které se Google za uplynulý rok pokusil zviditelnit pro uživatele vyhledávačů (indexování).
F) Blokované adresy
Celkový počet adres URL, jejíž procházení je zakázáno. Textový soubor který vyhledávači říká co chceme, aby ostatní viděli a zakázali to, co naopak vidět být nemá. V případě že máte velký web nebo eshop s kategoriemi o více stránkách, není užitečné ukazovat celý web, ale pouze vybrané stránky.
G) Chyby procházení
Přehled obsahuje podrobnosti o stránkách Vašeho webu, se kterými měl Google problém s procházením nebo uživateli ukázali chybu 404 na počítači nebo mobilním zařízení.
H) Soubory sitemap
Jedná se o soubor, který v sobě obsahuje hierarchicky uspořádaný seznam všech stránek Vašeho webu, který usnadňuje a rychleji napomáhá vyhledávacím robotům, co mají vidět (téměř vždy ve formátu sitemap.xml). Sitemapa informuje o důležitosti, nadřazenosti a podřazenosti jednotlivých stran. Díky sitemapě vyhledávače tyto stránky lépe vidí. Není povinností sitemapu mít, ale vyhledávače poté nenajdou stránky na které nevede žádný obsah.
I sitemapa má svá omezení (většinou pokud máte větší eshop):
- maximálně 50 tisíc URL adres
- maximálně 50 MB velikost
- odkazování na maximálně 50 tisíc sitemap souborů (značky siteindex, sitemap)
V případě, že jeden z těchto kroků nesplníte, vytvořte více sitemap. Sitemapu pro URL adresy stran, obrázky, videa…
Pokud ještě nemáte sitemapu, vytvořte si ji (XML Sitemap nebo nápověda Googlu). V přehledu vidíte Vámi odeslanou sitemapu do nástroje Search Console a počet indexovaných stránek a počet stránek, které byly odeslány do Search Console.
Chci využít potenciál svého webu
Jak mi může pomoci Search Console