fbpx

GDPR a jak na cookie lištu bez problémů

Co jsou to Cookies?

Určitě jste si někdy všimli vyskakujících lišt na webu, které musíte odkliknout, aby vám daly pokoj. Nejsou tam ale zbytečně! Díky nim může majitel webu vyhodnocovat chování návštěvníků webových stránek. Tyto šikovné malé textové soubory se totiž ukládají do prohlížeče návštěvníka během toho, co prochází webové stránky.

Majitel webu pak díky cookies může sbírat důležitá data, která o návštěvnících webu mnohé prozradí.

Řešit tyto cookies musí z toho důvodu, jelikož od 1. ledna 2022 platí v ČR nová legislativa ohledně používání cookies na webech. Tato legislativa zahrnuje povinnost pro majitele všech webů ukládat osobní údaje (cookies) pouze se souhlasem návštěvníků.

A jak má taková cookie lišta vypadat?

  • souhlas návštěvníka musí být aktivní, svobodný a informovaný
  • návštěvník nesmí být nucen k udání souhlasu
  • typy cookies, které jsou na webu použity, musí být jednoznačně vysvětlené i s příklady
  • musí obsahovat 3 tlačítka – např. detailní nastavení, zamítnout, přijmout vše
  • analytické nástroje se nesmí spustit bez souhlasu návštěvníka
  • musí odkazovat na pdf či podstránku s GDPR dokumentem
  • musí umožnit návštěvníkovi si prohlížet stránky bez toho, aniž by musel s cookie lištou pracovat
  • návštěvník musí mít možnost po odkliknutí cookie lišty se k ní kdykoliv vrátit a změnit souhlas či nesouhlas
  • tlačítka nesmí být výrazně odlišná – např. velikostí atd.

Co přesně musí obsahovat dokument Zásady ochrany osobních údajů?

Informace o:

  • nakládání s osobními údaji návštěvníků webu a doba jejich uchování
  • právech návštěvníka webu z hlediska zpracování jeho údajů
  • kontaktních údajích pověřence pro ochranu osobních údajů dané firmy
  • formulářích na webu – jaká políčka ve formuláři jsou a jaké údaje díky nim majitel webu zpracovává
  • cookies – obecné informace o cookies a s jakými typy web pracuje
  • nástrojích, které web využívá – např. Google Analytics
  • obchodních sděleních – zda majitel webu posílá hromadná sdělení klientům a pomocí jakého nástroje
  • kdo má externě přístup k osobním údajům – např. orgány státní správy, advokátní kancelář, správce webu

Jaký to má vliv na dohledatelnost Google?

Jelikož Google záleží na návštěvnících a ochraně jejich osobních údajů, tak od 1. 1. 2022 přikládá mnohem větší váhu správnosti legislativy GDPR na webu.

Což má následek, že weby plnící legislativu může upřednostňovat oproti webům, které legislativu nesplňují! 

Co hrozí za porušení?

Majitel webu, který nesplňuje tyto pravidla, hrozí pokuty od Úřadu pro ochranu osobních údajů v řádech deseti/statisíců v závislosti na výši obratu firmy.

A jak na to?

Vše zajistí GDPR web ready od Netpromotion zpracováno ve spolupráci s právníky a odborníky na GDPR problematiku.

Neriskujte a mějte GDPR web ready. Do 1 měsíce pro vás vše zajistíme.

Tak neváhejte a ozvěte se nám než bude pozdě!