Co je Google RankBrain?

RankBrain je algoritmus, který Google používá k řazení výsledků vyhledávání. To v praxi znamená pořadí stránek, které zobrazí při hledání určitého klíčového slova. V závislosti na vyhledávacích frázích RankBrain zvyšuje nebo snižuje význam zpětných odkazů, aktuálního obsahu, autority domény atd.

 

Google nedávno vydal prohlášení, že RankBrain je třetím nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím výsledky vyhledávání.

 

Jak RankBrain chápe jakýkoliv dotaz, který hledáte

Před službou RankBrain by společnost Google skenovala stránky a zjistila, zda obsahují přesné klíčové slovo, které někdo hledá.

RankBrain, umělá inteligence - netpromotion group s.r.o.

Zdroj: Paul Dravis

Řekněme například, že jste hledali „šedá konzole vyvinutá společností Sony“. Google vyhledá stránky obsahující výrazy „šedá“, „konzole“, „vyvinutá“, “společností” a „Sony“.

RankBrain je něco jako umělá inteligence a skutečně rozumí na co se ptáte, co tím myslíte. Jako člověk. A poskytuje téměř 100% přesné výsledky.

Jak? Porovnáním nově hledaných dotazů, s dotazy, které společnost Google znala dříve. Zkrátka na základě dříve vyhodnocených dat přináší i k nově hledaným klíčovým slovům co nejpřesnější výsledky. Ty neustále na základě nových hledání upravuje a zdokonaluje.

 

Jak RankBrain měří spokojenost uživatelů

O uživatele jde v první řadě! Nezapomeňte na to, že stránky máte pro návštěvníky, ne pro sebe, ani pro vyhledávače!
RankBrain Vám na základě hledaného klíčového slova zobrazí stránky ve výsledcích vyhledávání, bude sledovat, které z nich si vyberete, a jak se na nich chováte (zdali je hned opustíte, nebo tam strávíte více času). A stejně tak dalším uživatelům, hledajícím stejné klíčové slovo. Veškerá zjištěná data pak analyzuje. Ptáte se proč?

Pokud ve výsledcích hodně lidí chodí na jednu konkrétní stránku a tráví tam nějaký čas, tak dané stránce zvýší hodnocení. A naopak, pokud na konkrétní stránku přijdou a hned ji opustí, této stránce hodnocení sníží.

Příklad:
Hledáte například “plastová okna”, a tak toto klíčové slovo zadáte do Googlu a on Vám nabídne výsledky. Kliknete asi přirozeně na první stránku, kterou Vám nabízí, ale hned zjistíte, že Vám např. nesedí design (prostě se Vám nelíbí), a hned odejdete. Kliknete na další, která bude třeba na 3. pozici. Na webu to pro Vás nebude přívětivé, nebudete rozumět obsahu atd., tak též odejdete a půjdete na další výsledek. Tam už je to, co jste hledali a strávíte tam “nějaký” čas. Tím Google RankBrain vyhodnotí, že předchozí stránky, které jste navštívili, nebyly zajímavé, a tak jim sníží hodnocení, naopak na stránce, kde jste zůstali hodnocení zvýší.

Pogo stick Effect - netpromotion group s.r.o.

Pogo Stick Effect (Snížení) - netpromotion group s.r.o.

Zdroj: Brian Dean

Pogo Stick Effect (zvýšení) - netpromotion group s.r.o.


Pokud to takto udělá většina lidí, weby, které byly na předních pozicích, ale nejsou pro nikoho zajímavé, posune pod ty, které zajímavé jsou.

 

Co RankBrain sleduje:

  • Organic CTR = míra prokliků na web z organického vyhledávání
  • Dwell Time = doba strávená na webu
  • Bounce Rate = míra odchodů z webu
  • Pogo-sticking = označuje situaci, kdy uživatel zadá do vyhledávače dotaz, klikne na jeden z výsledků, vidí, že to není ono, rychle klikne zpět na vyhledávání a potom na další výsledek.

 

Analýza klíčových slov pro RankBrain

Analýza klíčových slov je stále velmi důležitá. Nemyslete si, že ji díky RankBrainu dělat nemusíte!

Článek by měl být o konkrétním tématu a k němu bychom měli díky analýze klíčových slov vybrat vhodná (hledaná) slova, a to převážně longtailová (+ slova příbuzná k tématu (LSI)), která se hledají právě k tomuto tématu a ty do obsahu vhodně dosadit. Pokud Google vidí, že jsou v daném článku často hledaná slova, vyhodnotí tento článek za velmi zajímavý a dá mu lepší hodnocení než článkům, které toto nesplňují.

Tím chci říci i to, že každá podstránka/článek na blogu by měl pojednávat o jednom tématu.

 

Jak optimalizovat obsah pro co nejmenší míru okamžitého opuštění

Je zřejmé, že čím déle člověk stráví na Vaší stránce, tím lépe. => Google: „Lidé milují tuto stránku. Posuňme ji výše„.
A pokud někdo odešel z webu po 2 sekundách, tak si Google řekne: „Tato stránka není zajímavá, lidé ji nemají rádi! Posuňme ji níže„.

Takže je logické, že RankBrain měří Dobu strávenou na webu – a na základě tohoto signálu mění výsledky kolem.

Je důležité si uvědomit, že zpětné odkazy jsou stále velmi důležité!

 

Míra okamžitého opuštění - netpromotion group s.r.o.

 

Jak snížit míru odchodu a zvýšit čas strávený na webu

U článků je velmi dobré uvést přímo pod nadpis krátký úvodník, který stručně pojedná o jeho následujícím obsahu, nejdůležitějších bodech. Právě na tomto místě se 90 % návštěvníků rozhoduje, zda bude číst dále nebo odejde.

Snažte se, aby nahoře stránky (tzv. nad záhybem stránky) bylo co nejméně rušivých faktorů, které by mohly posouvat důležitý obsah dolů (tzv. pod záhyb stránky). Je zkrátka důležité, aby návštěvník viděl to nejdůležitější “na první dobrou”, pokud ho tento obsah zaujme, nemá problém scrollovat (posouvat stránku níž), aby se dostal k dalšímu obsahu.

Piště zajímavější obsah než konkurence, pouze text nikdo v dnešní době číst nebude. Pokud bude obsah navíc strukturovaný, zformátovaný a bude obsahovat obrázky případně i videa, tak si ho návštěvníci rádi přečtou.

Delší a hlubší obsah je lepší než krátký. V delším obsahu dokážete obsáhnout hodně slov týkajících se tématu. Naproti tomu uměle prodloužený text a opakující se informace návštěvníka otráví.

Zdroj: Brian Dean, Backlinko

 

POTŘEBUJETE POMOCI S TVORBOU OBSAHU VAŠEHO WEBU?

 


Mám zájem o nezávaznou konzultaci

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.

Napsat komentář