Google Analytics (zkráceně GA) je statistický nástroj od společnosti Google a je zcela zdarma. Přináší hodně užitečných informací pro Váš byznys a byla by škoda jej nevyužít. Možná ani nevíte, jak je chytrý, a jaká data Vám může poskytnout, protože Vás ani ve snu nenapadlo, že to jde.
Ale díky znalosti těchto dat rychle zjistíte, že můžete lépe plánovat, cílit Vaše kampaně, anebo pochopit návštěvníky Vašeho webu. A hlavně, získaná data lze využít i mimo Váš web, proto čtěte dál.
Jaká data nám může poskytnout
Základní přehled, který více popíšeme v sekci “Ukázky v praxi”
1) Informace o návštěvnících
A. Demografické údaje – věk, pohlaví
B. Geografické údaje – jazyk
C. Geografické údaje – lokalita (stát, město)
D. Zařízení – pc, tablet, mobil
2) Akvizice (= získávání zákazníků)
Propojení se Search Consolí
Propojení s Adwords
E. Sociální sítě
F. Odkud návštěvnící přišli (z jiného webu, z vyhledávače, kampaně, ppc, napřímo)
G. Vyhledávací dotazy, přes které se k Vám dostanou ze Seznamu
3) Chování návštěvníků na webu
H. Tok chování – cesta, jak návštěvník procházel web, Vstupní a výstupní stránky
CH. Události – např. kliknutí na tlačítko
4) Konverze (převážně pro eshopy, ale za konverzi lze považovat i jinou požadovanou “akci”)
I. Cíle – např. počet stránek, které návštěvník prošel za svou návštěvu
Elektronický obchod
Ukázky dat v praxi
A) Demografické údaje
Věk a pohlaví návštěvníků Vašeho webu pomůže k základnímu určení Vaší cílové skupiny. Cílová skupina totiž nikdy nejsou “VŠICHNI” , to si zapamatujte. Nebo snad znáte produkt či službu, která je určena opravdu pro všechny? Od miminka po dědečka? Od dělníka po manažera? Těžko. I u tak obecných služeb jako je dodávka tepla, které využívají asi opravdu všichni, hledáme cílovou skupinu. Na koho je plyn v domácnosti napsaný, kdo ho reálně platí atd.
Věk a pohlaví jsou základní údaje, které nám pomohou zvolit vhodnou kampaň a strategii.
Možná si toho už ani nevšimnete, ale proč by jinak v TV reklamě na krém na dětské opruzeniny figurovala starostlivá maminka, se kterou se ztotožní 90 % matek a v kampani s krémem na zubní protézy aktivní seniorka, která je díky pevně držícímu chrupu opět hvězdou rodinných oslav s úsměvem od ucha k uchu?
Ukázka výstupu:
B) Geografické údaje – jazyk
Možná jste pyšný na to, že se Váš web honosí 15ti jazykovými variantami. Co když je to ale k ničemu? Méně je někdy více… Když ale vlastníte firmu v Karlových Varech, je potenciál klientů ze sousedního Německa více než zajímavý. Pak to smysl má.
Pomocí tohoto ukazatele jednoduše zjistíte odkud Váš zákazník je (popřípadě jakou jazykovou mutaci využívá). Pozor na to, že návštěvníci mohou být i z ČR a mít pouze zapnutou jinou jazykovou verzi, typicky cizinci žijící v ČR apod.
Ukázka výstupu:
Chci vědět, co mohu získat od Google Analytics
C) Geografické údaje – města
Z jakého města nebo obce v ČR mám nejvíce návštěv? Praha nebo Brno? Tabulka a k tomu přehledná mapa.
A zase příklad. Když vím, že 90 % mé návštěvnosti pochází ze Středních Čech, nebudu logicky nikdy svoji kampaň plánovat na lokálních reklamních kanálech v Kraji Jihomoravském. Zkrátka selský rozum v praxi a ušetřené peníze v kapse.
Ukázka výstupu:
D) Typ zařízení (notebook, tablet, nebo mobil?)
Přesně vidíte, z jakého zařízení k Vám návštěvníci přichází. Pokud z těchto dat zjistíte, že návštěvník využívá tablet nebo mobil a nemáte k tomu Váš web uzpůsobený (responzivní design), těžko od něj můžete očekávat nějakou kýženou akci, ať už nákup, nebo cokoliv jiného. Udělat objednávku na mobilu při normálním zobrazení webu je tak uživatelsky nepříjemné, že to 95 % návštěvníků vzdá.
Nespoléhejte naivně na to, že až přijede domů, sedne k počítači a objedná. V okamžiku, kdy se rozhodl pro koupi produktu nebo služby zpravidla do minuty najde v mobilu jiný web, který mu rychlou objednávku umožní. A jste bez zákazníka, není to škoda?
Ukázka výstupu:
E) Sociální sítě
Novodobý zdroj návštěvnosti. Zajímavé číslo z Facebooku nebo Instagramu? Pojďme udělat kampaň třeba na Facebooku. Ale pozor. I kampaně na sociálních sítích mají svá jasná pravidla, specifický způsob sdělení odpovídající skupině uživatelů. A to už jsme zase u cílové skupiny. Zkrátka pokud jste měli článek v regionálních tištěných novinách, sem se jeho obsah a text nehodí, je nutné to udělat jinak!
Ukázka výstupu:
F) Zdroje návštěvnosti – odkud přicházejí
Možností je spousta, z organického vyhledávání (pomocí zadání hledaných výrazů ve vyhledávači), z placené reklamy, sociálních sítí, nebo třeba z jiného webu, na kterém máte uveden odkaz na ten Váš.
Uvidíte, kolik návštěvníků přišlo na web z jakého zdroje, a když už tedy přišli, jak dlouho na něm zůstali, kolik jich hned odešlo atd. Opět získáváte možnost tato data využít ve svůj prospěch.
Ukázka výstupu:
Chci vědět, co mohu získat od Google Analytics
G) Vyhledávací dotazy ze Seznamu
Vyhledávací dotazy, které návštěvníci hledali přímo na Seznamu, a přes které se dostali na Váš web. Google bohužel obdobné údaje o hledání dotazů skryl a už je nezobrazuje. Aktuálně můžete využít alternativní nástroj Search Console, který však poskytuje pouze část vyhledávacích dotazů za období posledních 3 měsíců (do budoucna za období posledních 16 měsíc).
Ukázka výstupu:
H) Tok návštěvníků na Vašem webu, vstupní a výstupní stránky
Chování návštěvníků v přehledném diagramu. Na jakou stránku návštěvníci přišli, na jakou pokračovali, kolik jich probrouzdali a z jaké později odešli. Nenechte své návštěvníky po webu bloudit a to co od nich potřebujete, jim zkrátka a jednoduše naservírujte tam, kde jsou nejčastěji. Např. formulář, který potřebujete od svých návštěvníků vyplnit, přesuňte na stránku s nejvyšším podílem návštěv.
Vstupní stránka (stránka, přes kterou přichází nejvíce návštěvníků) by měla být vyladěna k dokonalosti. Zjistíme i to, jaké stránky mají podezřele vysoký odchod návštěv a ty je nutné upravit.
Ukázka výstupu:
CH) Události
Z dalšího nástroje jako je “Google Tag Manager” si můžete nechat zasílat pokročilejší data. Jsou to zaznamenané počty události typu: kolik návštěvníků využilo konkrétního tlačítko, telefonního čísla, emailu atd.
Ukázka výstupu:
I) Cíle
Co od svého webu vlastně čekáte? Mnoho klientů ani neví, prostě “máme web, protože je to normální a web má dneska každý”. Můžete si ale nastavit různé cíle jako nákup, odeslání formuláře, ale třeba i kolik stránek projde návštěvník během své návštěvy, pokud je Váš web pouze informativní.
K úspěšnému splnění stanoveného cíle je ale potřeba stránky uzpůsobit. Nic se nestane samo nebo náhodou. Nebo by to byla hodně velká náhoda a ty se v tomto oboru moc často nedějí. GA Vám pak bez zbytečných okras ukáže výsledky Vašeho snažení.
Ukázka výstupu:
Ani data v GA však nejsou 100%, rádi Vám vysvětlíme, jaká mají úskalí, a na co si dát pozor. Nastavení GA a vyhodnocení dat je samozřejmou součástí všech našich služeb.