Bad Links = škodlivé odkazy, které váš web poškozují

Co to jsou škodlivé odkazy a co za ně hrozí od Google?

Škodlivý odkaz poškozuje váš web = tzn. web se propadá ve vyhledávačích (horší pozice). Může dojít i k mnohem horšímu a to, že váš web dostane manuální či dokonce automatickou penalizaci.

  • Manuální penalizace – pracovník Google zjistí nekalou praktiku (Black Hat SEO) a web penalizuje (spadne na nedohledatelné pozice nebo dokonce zmizí z vyhledávání).
    Řešení: Musíte web opravit, požádat o přehodnocení a poté vás vyhledávač Google vrátí do vyhledávání, ale pozice, které jste měli předtím, zpět nezískáte.
  • Automatická penalizace – penalizace vyhledávače Google
    Řešení: Musíte web opravit a poté čekat na další aktualizaci od vyhledávače Google. Do té doby máte smůlu.

Seznam škodlivých odkazů

Bad link - netpromotion group s.r.o.
Zdroj: Ahrefs, Překlad: netpromotion

Příchozí odkazy

  1. Hromadné nákupy většího množství odkazů
    Platba za registraci do desítek či stovek katalogů s nulovou autoritou, linkfarem nebo přidání komentářů ve fórech či diskuzích atd. Odkazy s nulovou autoritou web poškozují.
  2. Odkazy z linkfarem vzniklých jen za účelem linkování
    Linkfarma je web, který nemá téměř žádný smysluplný obsah a je na něm jen výpis stovek odkazů. Pro uživatele nemají tyto weby žádnou přidanou hodnotu a proto je vyhledávače penalizují.
  3. Výměna oborově nesouvisejících odkazů (s přáteli)
    Díky velkému počtu vyměněných odkazů nesouvisejících s vaší činností bude Google váš web penalizovat. Co znamená oborově nesouvisející? Např. web, který se zabývá prodejem plastových oken si vzájemně vymění odkaz s webem, který se zabývá prodejem zmrzliny. Taková výměna před x lety fungovala, ale v této době už opravdu ne. Všechno jednou končí.
  4. Z generovaných nesrozumitelných článků
    Automaticky vygenerované stovky či dokonce tisíce stránek z jednoho článku. Text na těchto uměle vytvořených stránkách ale nedává vůbec smysl. Jsou tam jen zpřeházená slova původního článku. Účel je oblafnout vyhledávač a to stovkami obsahových podstránek, které jsou navzájem propojeny. Toto vyhledávač Google vždy penalizuje.
  5. Z nekvalitních katalogů a adresářů firem
    Katalogů jsou stovky a jen několik z nich dává smysl mít. Většina z nich jsou nekvalitní (nedůvěryhodné, přecpané reklamami bez obsahu, není na nic užitečného pro uživatele atd.). V některých případech to už zavání Linkfarmou, což vyhledávač Google nemá rád a může váš web penalizovat.
  6. Odkazy z webů s nelegálním obsahem (násilí..)
    Nejen vyhledávač Google si weby s nelegálním obsahem velmi hlídá a odkaz z těchto webů vede ihned k penalizaci. Násilí podporovat nebude.
  7. Spamové odkazy z komentářů na blogu
    Když budete přidávat odkazy do komentářů ve velkém množství a ještě k tomu na nerelevantních blozích za účelem zvýšit si odkazové portfolio, tak vás vyhledávač Google bude penalizovat. Není to přirozené získávání odkazů a navíc z komentářů na blozích získáte jen “nofollow” odkaz. Takže si stejně nepomůžete.
  8. Odkazy ze zahraničních webů
    Příklad: česká firma, která cílí na Česko by neměla mít většinu odkazového portfolia složenou ze zahraničních a exotických domén (např. Rusko, Čína..). Web obsahující tyto odkazy vyhledávačem Google bude penalizován.
  9. Odkazy z privátních sítí tzv. PBN
    PBN (Private Blog Networks) je velká privátní síť navzájem propojených webů. Např. stovky až tisíce webů, které odkazují mezi s sebou a každý web získá neskutečné množství odkazů = nekalá praktika, kterou vyhledávač Google ihned penalizuje.

Odchozí odkazy

  1. Odkazy na weby, které obsahují spam, násilí..
    Odkazy vedoucí z vašeho webu na weby s tímto obsahem vyhledávač Google penalizuje.
  2. Spamové odkazy do komentářů na blogu
    Při velkém množství odkazů (spamových = škodlivých) vedoucích z vašeho webu do různých komentářů na nedůvěryhodných blozích vás rozhodně poškodí. Pro uživatele nepřínosné a vyhledávač Google vás bude penalizovat.
  3. Nefunkční odkazy (nejčastěji 404)
    Představte si, že kliknete na odkaz a nezobrazí se vám požadovaný obsah, ale buď nefunkční stránka (chyba) nebo neexistující stránka 404. Takový odkaz vám nepřidá žádnou hodnotu (spíše váš web poškozuje, protože vyhledávači Google to říká, že se o web nestaráte) a uživatele tím můžete naštvat.
  4. Mnoho nofollow odkazů
    Většina odchozích odkazů z webu s parametrem nofollow (to je odkaz, který nepřenáší žádnou hodnotu = nepomáhá) je pro vyhledávač Google velmi podezřelá a zaměří se na ně. Pokud při vyhodnocení zjistí ještě další podezřelé praktiky, tak web penalizuje.
  5. Odkazy, které jsou skryté
    Neboli bílý text obsahující odkaz, umístěný na bílém pozadí. To jsou skryté odkazy, které uživatel nevidí a snaží se oklamat vyhledávače. Toto je Black Hat SEO praktika, která se trestá penalizací.

Jak web “získá” takový odkaz?

  • Při dobrém úmyslu zlepšit pozice ve vyhledávačích se zaregistrujete zdarma do webů/katalogů/linkfarem uvedených výše

  • Rádoby “Marketingový konzultant” web za peníze zaregistruje do desítek či stovek katalogů atd. a dokonce tyto katalogy či fóra nazývá PR články (Ano, zní to skvěle, ale realita je úplně jiná).

  • Konkurence bude chtít váš web cíleně poškodit a přidá ho do výše uvedených linkfarem atd.

  • Robot zaregistruje do výše uvedených linkfarem atd. automaticky

Jak zjistit, zda web nemá v odkazovém portfoliu škodlivé odkazy? Co potřebuji?

Placené nástroje:

Existují i free verze těchto nástrojů, ale jsou velmi omezené. My v netpromotion používáme placený profesionální nástroj Ahrefs.

Nástroje slouží jako pomůcka pro zkušeného SEO specialistu či Linkbuildera, který odkazy z těchto nástrojů s ohledem na váš web vyhodnotí a zvolí vhodnou strategii.

Jak zbavit web škodlivých odkazů?

Zjistili jste, že na váš web směřuje škodlivý odkaz nebo dokonce více odkazů? Zde jsou způsoby, jak se jich zbavit.

Existují 2 způsoby:

1. Detektivní práce: dohledáte si kontakty sám nebo si někoho zaplatíte (ne vždy se dají dohledat, někde uvedené nejsou, což už je samo o sobě dost podezřelé) a následně obešlete emailem, zda by vás mohli smazat.

Může nastat několik možností:

  • kontakt je špatný a nikomu váš email nedojde
  • nikdo se vám neozve
  • nebudou ho chtít odstranit
  • odstraní ho

Počítejte s 25% úspěšností = vyplatí se vám vynaložený čas?

2. Distanc od vybraných odkazů, který vyhledávač Google nabízí. Pomocí nástroje (Google Search Console). Řeknete vyhledávači Google, které odkazy nemá hodnotit. Ušetříte peníze a čas, který byste strávili u bodu 1 s nejasným výsledkem.

Jak často odkazové portfolio webu procházet?

Každý web může denně získávat odkazy, jak ty dobré, tak i ty špatné. Proto nestačí si zkontrolovat své odkazové portfolio 1x za dobu fungování webu, zbavit se jich a brát to za vyřešené. Doporučuji min. 1-2x do roka tento proces opakovat. Díky tomu budete mít jistotu, že od vyhledávače Google nedostanete penalizaci.

Co doporučují odborníci v oboru?

Pro kontrolu nad odkazy si nastavte Alerty na nově nalezené odkazy ve službě Ahrefs. Také se pravidelně dívejte do sekce Odkazy v Google Search Console. V seznamu nejčastěji odkazujících webů hledejte ty podezřelé, například zahraniční a exotické domény v případě, že váš projekt cílí na Česko. Ani jeden z nástrojů, ale neposkytuje kompletní obrázek o odkazovém profilu.
Zdeněk Dvořák (Linki), nejlepší linkbuilder v ČR.

Odkazové portfolio je dobré pravidelně kontrolovat. Často nemusí být příčinou problémů s odkazy interní link buildingové aktivity, ale nehlídaní affiliate partnerů nebo snaha konkurence. Oba problémy se dají řešit, ale je potřeba je ideálně odchytit již v zárodku. Ke sledování vývoje odkazového portfolia doporučuji používat nástroje Ahrefs (který má i funkcionalitu, jež vás na nové odkazy upozorní do emailu) a Google Search Console.
Stále ale platí pravidlo, že přebít pár nekvalitních odkazů získáním kvalitních, je efektivnější strategie, než trávit stovky hodin nad čištěním odkazového portfolia od každého podezřelého odkazu.

Filip Podstavec, CEO nástroje Marketing Miner

Když všechno selže a vy zjistíte, že vám nějaké externí odkazy škodí, vždycky můžete využít zbraň poslední záchrany a to Google Disavow Tool. Tento nástroj vám pomůže sdělit Google, že se některých odkazů zříkáte. Samozřejmě základem je, že se je nejdříve pokusíte sami odstranit. Někdy to ale nevyjde. Pavel Ungr, těžký kalibr na SEO

Prevence stojí vždy méně času i peněz než následná náprava. V některých případech je pak lepší vytvořit web na nové doméně než se snažit opravit web na té stávající.
Michal Mojžíš, SEO Specialista

Zdroje: Search Engine Journal, Ignite Visibility, Ahrefs


Potřebujete zjistit, zda na váš web vedou škodlivé odkazy a zda vašemu webu nehrozí penalizace?

Už jste škodlivé odkazy vedoucí na váš web odhalili a potřebujete pomoci s jejich odstraněním?

Napište nám!


Mám zájem o nezávaznou konzultaci

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.